marți, 26 ianuarie 2010

Despre cartile cu vampiri si plagiaturi...

Buna !
Tocmai citesc volumul trei din seria "Vampirii Sudului"...
Pe masura ce citeam, recunosteam pasaje, idei, descrieri, pe care le-am intalnit si in seria "Twilight".
Facand o comparatie intre seria "Twilight", seria "Casa Noptii", seria "Vampirii Sudului", cartea "Luna plina" si seria "Vampire Diaries", observ ca a avut Stephanie de unde sa se inspire...
Foarte multe detalii din celelalte volume sunt prezente si in "Twilight"...
De ex. in "Clubul Mortilor", apare pentru prima oara un varcolac. Alcied Herveaux este descris ca fiind un tip foarte masiv, foarte bine facut, cu o temperatura a corpului mai ridicata, mananca foarte mult si cu pofta, etc, atributii pe care le intalnim si la Jacob Black. De asemenea, eroina - Sookie, ca si Bellla, aproape ca se indragosteste de acest varcolac, iubitul ei neviu (vampirul Bill) disparand fara urma, precum Edward al nostru.
In "Luna plina" (Kelley Armstrong, v-am postat eu despre carte), varcolacii sunt descrisi ca fiind fiinte supranaturale care au capacitatea de a comunica la nivel mental...Bine, aceasta abilitate nu este atat de dezvoltat descrisa ca in "Twilight", dar exista.
In "Casa Noptii", vampirii au dezvoltat abilitati de genul citit ganduri, prevazut viitorul, etc. La fel intalnim si in Twilight - unii dintre membrii Cullen sau Volturi au aceste abilitati.
Sa nu mai vorbim de seria "Vampire Diaries", care m-a fascinat si pe mine, unde intalnim tema iubirii dintre un vampir de 200 ani si o muritoare. El - Stephan, ea - Elena, ea la liceu, el arata ca un licean, motiv pentru care se inscrie la acelasi liceu. Si restul e istorie...Mi s-a parut fascinant decorul intalnirii dintre Stephan si Elena, foarte similar scenei din "Twilight". In "Vampire Diaries", Stephan se afla la secretariat si doreste sa-si stabileasca orarul, reusind pana la urma sa o "vrajeasca" pe secretara. La fel si scena din Twilight, cand Edward vrea sa-si schimbe orarul si ii vorbeste secretarei pe un ton mieros...Cu diferenta ca Edward nu are aceasta capacitate de a "vraji" secretarele de prin licee. Dar, scene aproape identice, tinand cont ca in ambele apar in spatele vampirilor si viitoarele lor iubite...
Ca sa-mi fac o idee despre cine si de unde s-a "inspirat", am dat search pe Google si am aflat ca :


1. Seria "Vampirii Sudului" - Charlaine Harris, prima carte apare in 2001, apoi cate una in fiecare an...
2. Seria "Casa Noptii" - P.C. Cast si Kristin Cast, primele doua volume apar in 2007, apoi restul...
3. Seria "The Women of the Otherworld" - Kelley Armstrong, primul volum apare in 2001...
4. Seria "Vampire Diaries" - L.J. Smith - primele trei volume apar in 1991 si reincep in 1998...
5. Seria "Twilight" - Stephanie Meyer - "Amurg" apare in 2007, apoi restul...


Nu trag eu concluzii, ca nu sunt vreun critic literar...Pur si simplu as vrea sa primesc reactii de la voi cu privire la aceste asemanari, altele decat ca in toate filmele si romanele cu vampiri acestia sunt definiti drept bautori de sange cu colti...
Si sub nicio forma nu o sa-mi displaca Saga Twilight, numai pentru ca este aceeasi poveste altfel spusa, dar foarte bine mediatizata, cu un marketing exploziv...ingrediente care au imbogatit-o pe novicea Meyer...Ca sa va spun un secret, in week-end tocmai am recitit "Amurg"...asa ca, departe de mine gandul...


Deci? Voi ce parere aveti?





4 comentarii:

Anonim spunea...

am citit si eu toate volumele din seria"vampirii sudului"..si am observat asemanarile;))

Unknown spunea...

Pai in primul rand seria "Casa noptii"nu ar trebui luata in calcul...A aparut dupa "Twilight",in al doilea rand seia"Twilight"nu a aparut in 2007 ci in 2005[atunci aparand primul volum] http://en.wikipedia.org/wiki/Twilight_(series)
Si in al treilea rand:cartile se scriu din carti,orice autor se poate inspira din alte carti pentru a ajunge sa scrie altele

m_geanina spunea...

Stephanie Meyer a fost ajutata foarte mult de film.Daca nu aparea filmul mai mult ca sigur nu ar fi avut succes cu cartile.Recunosc ca nu am citit chiar toate cartile enumerate mai sus dar cred ca Meyer a aparut intr-o perioada destul de slaba la capitolul inspiratie si din acest motiv cred ca a avut numai de castigat.Si ca sa vb putin si despre film Twiligh ca si Avatar e destul de slabut ( ma refer la subiect)dar a venit cu ceva nou si diferit fata de ca am vazut pana acum.

Ana spunea...

Scuze! DaNy are dreptate cu privire la anul aparitiei. M-am incurcat in povesti :P
Oricum, Meyer a spus ca a "visat" subiectul cartii...Ciudat, facand legatura cu cele scrise anterior. Mai ales "Vampire Diaries", care este destul de veche...

Trimiteți un comentariu